Какво трябва да огледам:
» Външен вид
» Гуми и джанти
» Стъкла и фарове
» Амортисьори
» Интериор
» Двигател
» Пробно курмуване
» Съединител
» Масло
» Ауспух/отвеждане
» Спирачна система
» Под колата
Още веднъж- вземете със себе си приятел или познат, четири очи виждат по-добре от две. Най-добрият вариант е ако имате познат, който работи като авто-механик и той ви придружи. В противен случай създайте впечатлението, че разбирате от коли и избягвайте въпроси, които могат да издадат некопетентността ви. Въоражете се с търпение и си пригответе списък с основните неща за проверка. Не се оставяйте продавачът да ви "се обяснява" и ако ви пречи при огледа по-добре потърсете друг - коли има колкото искате и на други места.
Външният вид / лак
Препоръръчително е да направите огледа при слънчево или поне при сухо време- тогава най-добре се вижда какво е състоянието на лака. Огледайте внимателно калниците и вратите - откриете ли различия в лака (по-тъмен/по-светъл цвят) попитайте продавача за причината. Вероятната причина е не винаги катастрофа, но е препоръчително да се отбележи в договора за продажба. Не забравяйте да проверите също връзките между вратите, калниците, капака на мотора и багажника - там най-ясно се разпознават следи от ктастрофирала кола. Например следи от лак (нов) върху гумените уплътнения. Запишете всяка разлика в договора, даже на пръв поглед и да е минимална - при неправилни или премълчани данни от страна на продавача имате по-голям шанс да прекратите вече сключен договор.
Гуми и джанти
Гумите и джантите не бива да имат следи от удари - в повечето случаи странични от бордюрите. Ако профила на гумите е явно неравномерен, съществува възможност колата да е претърпяла една или повече катастрофи. Във всеки случай нещо не е на ред и това може да ви излезе скъпо в последствие. Профилът на гумите не бива да е под 4мм, въпреки че по закон са позволени 1,6мм. При алуминиеви джанти е важно те да са вписани в документите на колата, в противен случай са нелегални.
Стъкла и фарове
При драскотини и пукнатини на предното стъкло, имате право и възможност да намалите цената поне с 400-500?. Не е без значение и дали от вътрешната страна на фаровете се кондензира вода - неправилно уплътнени или пукнати стъла.
Амортисьори
Натиснете с цяло тяло отстрани на колата. Нормално е след 1-2 поклащания да спре - в противен случай е вероятно амортисьорите да са дефектни и да изпускат масло.
Интериор
Още с първият поглед се вижда какво е състоянието на колата. Миризмата "издава", дали е кола на пушач и дали често в нея и превозвано куче например. Влага в купето е не само неприятна, но и създава проблеми с ръжда, както и изпотяване на прозорците по време на път.Погледнете непременно под настилките отпред и отзад пред седалките, както и в багажника.Препоръчително е и да се провери дали седалките са здраво закрепени (не се клатят).
Инспектирайте всичко ел.прозорци, люк, коланите, ключалките, мигачите, радиото, фаровете и всички светлинни сигнали на арматурното табло.
Двигател/агрегати
В повечето случаи преди продажба моторите на колите се изчистват - измиват (Motorwäsche), за да изглеждат по-нови и поддържани. Проверете въпреки всичко старателно. Например стар акумулатор се познава по изтичането на киселина, както и по нагара на клемите. Това е и показател за ниско киселинно съдържание.
Колата в никакъв случай не трябва да гори повече от 1 литър масло на 1000км. По възможност регистрирайте това в договора за покупко-продажба. Важно е също на пробката за маслото да няма метални частици, тъй като това е признак за дефектен мотор. Огледайте внимателно и капачката (за наливане на масло), ако забележите светла тлака, това е признак за дефектна гарнитура на цилиндрите.
Не е възможно всяка поправка върху колата да се скрие. Дали колата е в оригинално състояние, се вижда например от това дали болтовете на калниците са лакирани - така излизат от фабриката. Други показатели за поправки на евентуално катастрофирала кола са разлика в цвета на лака или остатък от кит.
Измиването на мотора на пръв поглед премахва следите от изтичащо масло, затова непременно трябва да направите Probefahrt - карайте колата поне 10-20км. Най-проблематично е изтичане на маслото между мотора и скоростната кутия. В този случай е възможен и дефект на съединителя, а това е скъпо удоволствие.
Проверете как реагира показателя за температурата, след запалването на мотора. Ако температурата веднага се вдигне до нормално допустимото, означава че колата е подгрявана - в този случай продавача се опитва да скрие нещо, което се усеща само при студен мотор.
Пробно кормуване
Въоражете се с време, става въпрос за сигурността и вашето портмоне. Не се оставяйте продавача да ви диктува условията. Изберете си предварително отсечката за проба така, че да усетите по-добре как колата реагира при изкачване, не асфалтиран участък и т.н. Минаване през автомивка също е препоръчително - възможни дупки и не добро уплътнение излизат наяве.
Съединител
Вслушайте се внимателно какъв звук издава съединителя при натискане на педала: ако се чува леко потропване, което изчезва след натискане до край (не по време на движение) вероятно лагера е дефектен. Драскащ или скърцащ звук по време на движение показва дефект на синхронизацията. И в двата случая непременно ги впишете в договора и поискайте обяснение от продавача.
Масло
Обърнте бнимание на това колко и какво излиза от ауспуфа. Бял пушек се образува при навлизане на вода в горивната камера - вероятно дефектна гарнитура. Син пушек е признак на изгаряне на масло.
Ауспух/отвеждаща система
Чуете ли метален звук, е вероятно катализатора и/или гърнето да не са изправни, както и да е ръждясъл или изгнил.
Спирачна система
Фактически най-важната част на една кола. За проба е достатъчна скорост от 40км/ч. Натиснете спирачки по време на движение и пуснете волана (естесвенно на подходящо за това място), ако колата не спре равномерно трябва да се сменят най-малко накладките.
При коли с АBS е необходимо да държите волана здраво при внезапни спирачки - колелата на колата трябва да блокират не по-рано от преди пълното спиране на колата. Ръчната спирачка се изпробва при движение - карайте колата със скорост 10-15км/ч и дръпнете спирачката. Блокират ли задните колела - всичко е наред.
При различни скорост обърнете внимание на това дали се усещат вибрации на волана - ако са силно осезаеми, е вероятно джантите да са удряни и/или дефектни.
Под колата
След пробното каране проверете дали няма изтичане на масло покрай мотора и вода от радиатора. В случай че забележите минимално изтичане на масло (капки) настоявайте пред продавача да поправи повредата. В противен случай има само едно решение- търсете друга кола(и друг продавач), защото вероятността за по-големи дефекти не е изключена.
Водата в радиатора небива да бъде ръждива или омаслена.В случай че забележите мехурчета в преливника на радиатора е възможно гарнитурата на цилиндрите да е дефектна.
На първо място огледайте дали не се виждат следи от масло по мотора, скоростната кутия, диференциала. Не по-малко важно е да огледате добре за изкривявания на носители, както и за ръжда. На пръв поглед ново дъно е показател за една или повече поправки.
Във всички случаи ако колата е над 4-5 години я купувайте само с нов TÜV, тъй като след прегледа евентуални повреди/недостатъци трябва да се отстранят.
Непременно вижте документа за TÜV-а: в много случаи продавачите се опитват да скрият колко километра е истинският пробег на колата (връщането на километража струва 100? и не е забранено). Това е задължително отбелязано в TÜV-a и AU документите.
Нередности/дефекти
В случай че откриете дефекти, настоявайте продавача да извърши поправка преди да платите колата - откаже ли, търсете по-добре друга. Не се притеснявайте да се пазарите - печалбата на продавачите е между 300 и 2000? в зависимост от това колко стара или нова е колата.
Ако не разбирате нищо от автомобили ви препоръчваме да направите вашата покупка в автокъща. Разбира се това по принцип е по-скъпо, но предимството е че имате гаранция, която е задължителна и при евентуални последвали проблеми с автомобила знаете кого и къде да го намерите. Продавача който сте срещнали буквално на улицата може вече никога да не можете да го откриете. Затова ние ви препоръчваме да купувате автомобилите си от автокъща съпътствани с всички документи.
По градове | По марка | Тунинг | Гуми | Джанти | Боядисване | Ревю
Най-посещавани | Кой е тук в момента |